Iloitsin edellisessä tekstissä jo hieman liikaa Saabin tulevaisuuden puolesta. Nyt nimittäin näyttää melkoisen huonolta. GM laskee Saabin tuuliajolle, eikä edes Ruotsin hallitus ole halukas lunastamaan Saabia itselleen. Saattaa hyvinkin olla, että vuoden päästä koko yhtiötä ei enää ole edes olemassa. Miksi näin on päässyt käymään? GM haluaa säästää, joten se myy ja lakkauttaa tappiollisia merkkejä. Yksi näistä on Saab. Ongelmia on monia ja Saab ei ole pystynyt olemaan tuottoisa enää moneen vuoteen.

Suurin ongelma Saabille on ollut GM halu amerikkalaistaa Saabia. Saab siirtyi GM:lle vuonna 1990 ja siitä lähtien ollaan oltu ongelmissa. Mistä Saab muistetaan 1980-luvun kulta-aikoina? Se oli turvallinen, skandinavian olosuhteisiin tarkoitettu kansanauto, jossa oli pieni turboahdettu moottori. Nimenomaan turbon käyttö oli Saabin valtti. Tämä näkyy vielä vanhemmissa 9000 malleissa (jonka ulkokuoren suunnitteli muuten sama italiaano, joka suunnitteli myös Paluu tulevaisuuteen -elokuvista tutun DeLoreanin). Se oli iso auto, mutta siinä oli suhteellisen pieni kahden litran moottori - ja turbo.

GM pilasi kaiken. Se ei pitänyt turboista ja muotoilukin muuttui tylsän amerikkaiseen suuntaan. GM-omistukseen siirtymisen jälkeen uudemmissa 9000-, 900-, ja 9-3-malleissa oli paljon vapaastihengittäviä koneita, tai vain pieniä turboja. Saabilla oli kädessään valttikortti, mutta GM heitti sen pois tuosta vain. Nyt turboahtaminen on palannut takaisin suureen osaan (onneksi) uudessa 9-3 mallissa. Samainen malli myös valittiin Forbesin tutkimuksessa yhdeksi maailman turvallisemmaksi autoksi. Siinä on skandinavista muotoilua ja talvioloihin suunniteltu XWD-järjestelmä, eli viisas neliveto. Kaikki tarvittava on siis palannut, mutta hieman liian myöhään.

Toinen asia on myös mallisto. Ennen Saabilla oli myös pienempiä "kansanautoja", mutta amerikkaiset rakastavat kaikkea isoa. Saabista tuli siis edustusautovalmistaja. Sinänsä ihan ymmärrettävää, mutta se ei vain toiminut. Amerikkalaiset halusivat edelleen omia autojaan ja Euroopassa saksalaiset olivat Saabin kannalta liian suosittuja.

Myös malliston uusiminen on ongelma. Autot tarvitsevat uusia mallistoja pysyäkseen haluttuina ja elinvoimaisina. Kun Saab eniten tarvitsi malliston täydellistä uudistamista, GM tuli taas väliin. Nykyinen 9-5 mallisto oli ikäloppu jo 2005, mutta GM ei suostunut uuteen malliin, vaan 9-5:een laitettiin vain hölmöt lasit etuvalojen reunaan. GM odotti tekevänsä Saabilla rahaa, mutta ei kuitenkaan ollut halukas investoimaan siihen tarpeeksi. Kokonaan uuden mallin suunnitteleminen on kuitenkin kovin tyyristä.

Nyt on kaikkea uutta tulossa, mutta liian myöhään. Uusi 9-5 pitäisi ilmestyä ensi vuonna, katumaasturiluokan 9-4X jo tänä vuonna, sekä pikkuauto 9-1 muutaman vuoden päästä. Kaikkea tarvittavaa on siis on, mutta GM viivytteli uusien mallien kanssa liian kauan, ja nyt Saab kärsii siitä.

GM:llä myös markkinointi oli pielessä. Muistatko milloin viimeksi näit Saabin mainoksen TV:ssä tai edes sanomalehdessä? Minä muistan, se oli vuonna 2006. Mersun, BMW:n ja Audin mainoksia sen sijaan näkee joka päivä joka paikassa. Lisäksi "amerikan-Saab" vieroksuttaa eurooppalaisia ostajia, koska amerikkalaisia autoja pidetään Euroopassa hieman toisluokkaisina.

Jos Saab tästä selviää, on sillä monia hyviä ideoita ja oikeasti mahdollisuus selviytyä, ja jopa menestyä tulevaisuuden autokaupassa. Jonkun pitäisi vain ottaa se huomaansa ja antaa Saabin olla taas Saab, ei Gmaab.