Vaikka maailman taloustilanne näyttää huonolta ja useilla autovalmistajilla menee huonommin kuin vuosikymmeniin, on jokin sentään vielä ennallaan: perinteiset autoshow:t näyttävät olevan voimissaan.

Detroitissa on ollut käynnissä Pohjois-Amerikan kansainvälinen autonäyttely, NAIAS (North American International Auto Show) jo muutaman päivän. Tavalliset tallaajat pääsevät töllistelemään uutuuksia vasta huomenna lauantaina. Lehdistö päästettiin sisään jo 11.1. ja näyttely kokonaisuudessaan päättyy 25.1.

Olen seurannut näyttelyä tiiviisti sen kotisivujen kautta. Lehdistö on ehtinyt jo kaikenlaista, joten tietoa löytyy jo runsaasti. Teema näyttää olevan sama kuin kaikissa autonäyttelyissä ympäri maailman jo muutaman vuoden ajan: ympäristö. Eräs toimittaja totesi Pariisin 2008 autonäyttelyn jälkeen: "autovalmistajaa, joka ei tuonut paikalle sähkö-, bio- tai hybridiautoa, ei otettu vakavasti." Detroitissakin tämä näkyy. Fiskerillä on oma hippi-karmansa, saksalaisilla perinteiset hybridit, jenkeillä säälittävät sähkömobiilinsa ja niin edelleen. Mutta tämän tämän roskan keskeltä löytyi myös kaksi oikeasti järkevää maailmanpelastajaa: Hondan FCX Clarity ja Saabin 9-1 (tai mikä sen lopulliseksi nimeksi ikinä tuleekaan).

Hondan idea on mahtava. Polttoainetankkiin tyrkätään vetyä, jota poltetaan ja BAM! tuloksena syntyy vain energiaa ja vettä. Kaava on yksinkertainen: 2H2 + O2 ->2H2O. Mikä parasta, vety on maailmankeikkauden yleisin aine, joten se ei käytännössä tule ikinä loppumaan. Ongelmana taas on se, että se on myös maailmankaikkeuden herkimmin reagoiva aine (=tulenarkaa), joten sitä ei löydä puhtaana mistään, vaan se on aina yhdisteenä jonkun muun aineen kanssa. Toinen ongelma on se, että vety on myös erittäin kevyttä. Sitä siis ei voi noin vain puhaltaa auton tankkiin.

Tähän on kuitenkin kehitetty ratkaisu. Vety paineistetaan, jolloin se muuttuu nesteeksi. Täten sitä on helpompi käsitellä ja se menee pienenpään tilaan. Vetytankkausta varten on myös kehitetty oma pumppujärjestelmä, joka on hyvin samantyylinen kuin perus bensapumppujärjestelmä. Se vain on täysin paineistettu, ja tarvitsee siksi pumpun ja tankin väliin painelukon, jottei tankkaaminen olisi turhan vaarallista.

Suurimmaksi ongelmaksi jääkin se, mistä vetyä saataisiin tehokkaasti niin, että sitä voitaisiin käyttää maailmanlaajuisesti bensan tapaan? Yksi keino on erottaa se sähkön avulla merivedestä. Jos sähkö saataisiin uusiutuvasta energiasta, kuten auringosta, ei polttoaineen käyttäminen missään vaiheessa kuormittaisi ympäristö.

Idea on vielä kaukainen, mutta järkevä. Paljon kehitettävää riittää, mutta hyviä lopputuloksia saadaan varmasti. Honda suunnittelee Clarityn ottamista tuotantoon vasta vuonna 2018, joten tulevaisuutta saadaan vielä odotella. Olen vetyvoiman suuri kannattaja ja myös 99% varma siitä, että juuri vetyautot tulevat tulevat korvaamaan nykyiset polttomoottorit. Rakastan niitä, vaikka ne vievätkin autoilusta yhden ihanan osan pois; polttomoottorin jyrinän.

Muutkin autovalmistajat pelastaa maailmaa tuomalla markkinoille kaikenlaisia hilavitkutinhybridejä tai sähköautoja. Saabin insinöörit menivät tässä asiassa suoraan kolmospesälle. He kehittivät auton, joka hyödyntää kaikkia nykyään käytettyjä "ekoauton" malleja. Päävoimanlähteenä toimii polttomoottori, joka on suunniteltu käymään biobensa E85:llä, mutta se toimii mainiosti myös bensalla. Lisäksi siinä on katolla aurinkopaneeli, joka lataa autossa sijaitsevia akkuja, jotka taas avustavat moottorin toimintaa. Kuulostaa hyvin Priusmaiselta ajatukselta. Ja siksi inhoan sitä. Prius on suoraan sanottuna auto, joka tehtiin vain siksi, että hipit sulkisivat suunsa vähäksi aikaa. Ei se ollut sen "vihreämpi" kuin tavallinen pikkuautokaan.

Puin itsekseni nyrkkiä Saabin koko nykyiselle olemukselle, kunnes luin asiasta tarkemmin ja huomasin olevan pahasti väärässä. Anteeksi Saab. Rakastan sittenkin autoanne.

Ruotsalaiset olivat todella ajatelleet maailman parasta eivätkä vain hippejä. Ja he olivat tehneet sen ihanan saabmaiseen tapaan. Autossa oleva polttomoottori on 1,4 litrainen (Hih!) turboahdettu mylly joka tuottaa E85:llä käydessään... 100 heppaa? 130? 150? Ei, tälläkertaa Saabilla oltiin otettu vanhojen 99 turbojen julisteet esille ja rakennettu jotain yhtä säkähdyttävää. 1,4t antaa ulos 200 hevosvoimaa. 200! 200 pollea mopon moottorista! Huh, sanon minä. Lisäksi se tuottaa ilmakehään naurettavan vähän uutta hiilidioksidia, onhan E85:ssä vain 15% bensiiniä. Keskikulutukseksi lupaillaan 6,41 l/100km. Jos teoriaani sovelletaan tähän, saadaan kka:ksi 22,29. Ja se on huima luku. Auto on myös täynnä teknologiaa: täysin integroitu Sonyn ja SonyEricssonin laitteiden kanssa, kamerat peilien paikalla, ilmajarru, kamera edessäajavien tunnistukseen ja paljon muuta. Se on myös kaunis. Siinä on tuotu mukaan taas ohjaamoa kiertävä tuulilasi, hävittäjien tapaan. Ja onpa sisätiloissa melkoista scifin tuntua.

Se, kuinka paljon tästä kaikesta lopulta saadaan tuotantoautoon, riippunee paljon GM:n taloudellisesta tilanteesta. Mutta 9-1 on konseptiksi jo niin tarkoin suunniteltu, että on erittäin epätodennäköistä, että se jäisi kokonaan pois tuotannosta. Tätä autoa minä jään todella odottamaan.