Autoalan ahdinko jatkuu edelleen. Suurimmissa vaikeuksissa ovat vanhoja bensasyöppöjään edelleen tehtailevat jenkkiyhtiöt. "Kolmen suuren", Fordin, Chryslerin ja GM:n, taloudellinen tilanne on mennyt reilusti alamäkeen viimeisen neljän kuukauden aikana ja ne ovat tarvinneet Yhdysvaltain hallitukselta mittavia elvytyspaketteja. Sekään ei tosin välttämättä vielä riitä.

Yhteensä näillä kolmella yhtiöllä on omistuksessaan useampia automerkkejä ympäri maailmaa:

Ford - Ford, Lincoln, Mercury, Volvo, Mazda, Aston Martin

Chrysler - Chrysler, Dodge, Jeep

GM - Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Hummer, Opel, Pontiac, Saab

Näin suomalaisen silmään eniten sattuvat "ah, niin ihanan"-länsinaapurimme omat luomukset Volvo ja Saab. Mitenkähän niille mahtaa käydä?

Finanssikriisin alkupuolella tilanne näytty hyvältä Volvon kannalta, mutta Saabilla meni huonosti. Fordin taloudellinen tilanne oli paljon vahvempi kuin GM:n. Volvolla ei siis ollut hätäpäivää, muutamia leikkauksia vain jouduttaisiin tekemään. GM taas pisti Saabin myyntiin, ja jos sitä ei saataisi myytyä, koko merkin voisi heittää romukoppaan.

Nyt osat ovat kuitenkin vaihtuneet. Havaittiin, että Volvo on paljon massiivisempi ja monipuolisempi, joten sen myyminen olisi paljon hankalampaa kuin Saabin. Lisäksi Volvoja täytyisi myydä suhteessa enemmän kuin Saabeja, jotta autonvalmistus olisi kannattavaa. Lisäksi Ford osoittautui luultua köyhemmäksi ja Volvokin heivattiin reilujen karsintojen jälkeen myyntiin. Ja mihinkäs se mahdetaankaan myydä? Juuri niin, Volvosta taitaa tulla Wong-wo. Kiinalaiset - rahamiehinä, tottakai - innostuivat tavoittelemaan Volvoa osaksi omaan riksabisnekseensä. Vaikkei Volvo tuotteena juurikaan muuttuisi, laskee sen arvostus varsinkin amerikkalaisten silmissä kiinalelun tasolle. Täysin ymmärrettävää: haluaisitko sinä, että laitteessa, jolla ajat 120km/h lukee pohjassa "Made In China"?

Saab saattaa taas aurinko paistaa ja sen tulevaisuus näyttää valoisammalta kuin 25 vuoteen. GM on irrottamassa Saabia muusta imperiumistaan ja tekemässä sitä autonomisen tytäryhtiön. Lisäksi Ruotsin valtio on antamassa GM:lle mittavia tukia, mikäli näin kävisi. Ruotsalaiset myös vaativat, että 9-3 mallin valmistus siirtyy Itävallasta takaisin Trollhättaniin. Myös uuden 9-5 valmistusta ollaan kaavailemassa Ruotsiin. Saab muuttuisi siis jälleen, lähes 20 GM vuoden jälkeen takaisin aidoksi ruotsalaisautoksi. GM ei enää puuttuisi asioihin, vaan ruotsalaiset insinöörit saisivat värkätä omia kapistuksiaan Trollhättanin metsissä.

Siis itkekää ilosta saabistit, suuren muutoksen aika on käsillä. Ja volvoveljet taas... No, kyllähän kommunistit osaavat autoja tehdä, eikö vain?